قابيل وهابيل...أيهما أنت؟!!


قبل الإجابة علي سؤال العنوان
دعونا ننظر اولاً في فيما حدث بين الشقيقين
ماذا استخدم قابيل في جريمة إغتياله لأخيه هابيل
غريزته
لسانه
يـده

فلا تزال أفلام الرعب تلقى هوى عند المشاهدين
فالناس يقفون طوابير قلقة ويتزاحمون على الافلام المخيفة
انهم بمنتهى الهدوء يذهبون لتهزهم الشاشة وتمزق اعصابهم
ويخرجون سعداء بهذا الزلزال النفسى
وماداموا كذلك فإن احداث العنف والقتل قد اعتادوا عليها ويطلبون المزيد
ولم نعد ندرك الفارق بين المعارك فى الافلام والمعارك الحقيقية
وعلى الشاشة نجد المقاومة الشعبية والمقاومة الفنية
اما المقاومة والعنف في الافلام فهي أدق وأكثر إثارة لأنها عمل بالعقل ويسرد للوقائع بالمنطق
ولذلك كانت الدماء الفنية أجمل وأعمق أثرا
فنحن احفاد قابيل الذي قتل اخاه هابيل
فالدماء والانتقام والحقد يجري في عروقنا
ومن اجمل المشاهد فى فيلم قديم اسمه (الكتاب المقدس) بطولة صوفيا لورين..
ان نجد دماء قابيل تسقط فى ماء النهر الذى يصب في كل انهار الدنيا التي شربنا منها
شربنا دم القتيل..
فدم القاتل والقتيل يلتقيان فى عروقنا
ولذلك نحن حريصون على إحياء هذه الجريمة او مشاهدتها في الواقع والفن
تعطّل عقل قابيل كلّيةً.. جمّده.. ألغاه.. شطب عليه.. وحينما يغيب عقلُ الانسان أو يُغيّب تحتل الغريزةُ والانفعالات الشيطانيةُ مكانه.
هما موجودان معاً دائماً..الغريزةُ بمثابة الوحش الكاسر.. تفترسُ كلّ شيء أمامها
العقل يلجمها.. يضبط حركتها.. فلا يدع زمامها يفلت.غريـزةُ قابيل هي التي تحـكّمت بالموقف.. هيمنت عليه تماماً.. أمّا عقله فكان يغطُّ في نوم عميق.. راكداً.. مشلولاً.. طاقةً معطّلة
لقد أطفأ قابيل نوراً كان يمكن أن يستدلّ به طريقه..لسانهُ هو الآخر نسي وظيفته الخيِّرة فراح يستخدم لغة التهديد والوعيد والقتل والانتقام "قال: لأقتلنّك"! يدهُ تنكّرت لمسؤوليتها، وخانت أمانتها، فبطشت بنفس بريئة من غير جُرم ارتكبتهُ..اللسان واليد.. حياديان
هما.. كأيّة آلة يمكن أن تستخدم في الخير وفي الشرّ الانسان هو الذي يسخِّر لسانه ويده في الأعمال الشريرة أو الأعمال الخيِّرة
للعقل ـوهو أفضل ما يمتاز به الانسان ـ استخدامات كثيرة.. كثيرة جداً.. كلّ إبداعات البشرية الحضارية خارجة من مصنع العقل..هناك فئة من الناس منحرفة تُسيء استغلاله، وتحرفُ مؤشر بوصلته.. تستعملهُ في الدهاء والمكر والتدمير والشيطنة.. وكلّ ما هو سلبيّ
للّسان وظائفُ انسانية جمّة.. مهامٌّ خيِّرة وطيِّبة ونافعة لا يسع المجال لاستعراضها.. غيرَ أنّ هناك مَن يقصرُه ويحصرُه في وظائف هابطة السباب.. الشتائم.. اللعن.. البذاءات
ولليد مئةُ وظيفة ووظيفة صالحة، فلماذا ـ مثلاً ـ تُستخدمُ في السرقةِ أو الضرب أو القتل، أو أي نوع من أنواع العنف؟!مواهبُ الله كلّها حياديّة..نحنُ الذين نُسيء استخدامها، أو توظيفها في غير ما أراد اللهُ لنا.. وهذا هو الفرق بين الانسان الطيِّب الصالح.. والآخر الخبيث الشرير
وقد قال لنا المؤرخ العظيم ول ديورانت ان الحروب قد استغرقت من تاريخ الانسانية 1127 سنة
اما سنوات السلام فلم تزد على مائة وعشرين سنة!
فكيف لا نفرح بالجريمة وكيف لا ننام على موسيقى المدافع والقنابل وتستمتع عيوننا بدماء الآخرين!
هذا هو الفرق بين شاكر لأنعُم الله.. وبين كافر بها
هذا هو الفرق..بين قابيل وبين هابيل
فأيهما أنت
بعد أن إتضحت لك الصورة الأن

48 عبرني:

koukawy يقول...

برافو عليك انك طلعت حنفي قرار صائب لأن انا بحب المدونه بتاعتك جدا ؛ و اما عرفت انك هتمشي زعلت و كنت داخله دلوقتي بعد فتره من الانقطاع بسبب كمبيتر العيان كنت جايه اقولك ليه تعمل كده و ايه اللي زعلك ؛ بس الحمدلله لقيتك ممشيتش ؛
و انا كمان اول كومنت ايه الهنا ده ؛
بالنسبه للبوست انا معرفش انا مين فيهم بس رأي
ان لو صبر القاتل علي المقتول كان مات لوحده
welcome back ya abou el samasem

غير معرف يقول...

أولا جزى الله حضرتك عنى خيرا كثييييييييرا على ردك السابق على فلقد أسعدنى و أضحكنى كثيرا و خصوصا عندما قرأت أن رأس حس.... تقصد حضرتك فرعون أنفلقت
ثانيا : أردت أن أعلم حضرتك أنى أصبحت مساعدة درجة عاشرة لأميرة البلطجية و لقد أخذت الختم الملكى بذلك
ثالثا : تعليقا على ما حضرتك كتبته فنحن جميعا يا أستاذى هابيل و حضرتك تعرف جيد من هو قابيل الذى ما زال يقتلنا فى كل ساعة و يديه ملطختان بدمائنا التى لا تجف من عليها و للأسف فهو لن يكف عن قتلنا و ترويعنا ، لقد شعرت أن حضرتك تكتب تلك التدوينة لتهون علينا بقولك انها طبيعة أنسانية و لكن قابيل العصر تفوق بكل تأكيد على قابيل التاريخ
ألا تتفق حضرتك معى أيضا ؟؟؟
و السلام عليكم
و سلامى لسهيلة كثيييييييييييييييييييييييييرا

Dr.khaled يقول...

جزاك الله الف خيرا يا ابو السماسم
بجد المدونة دي سمسمية جدا

يعني حلوة...بس بلغة الحلاوني :)

حقيقي انا لم اقع على هذا المعنى من قبل
فرحم الله رجلا...تعلمت منه شيئا افادني في ديني ودنياي

اخوك/خالد

محمد عبد الغفار يقول...

انت مسبتش حد كده

Anima يقول...

ههههههههههههههههه
يابني انت بتقول ايه؟

أنيما جعانة و مش فاهمة حاجة هههههههههههه

بيتنا القديم يقول...

العزيزة اللذيذة كوكو
********************
وهو انا لولا بحب التراب اللي انتو بتمشوا عليه كنت عملتها وبقيت حنفي بجد...بس يالا أهي مرة واحدة في العمر ولن تتكرر
والله لو صبر القاتل علي المقتول لغفر الله لكليهما ولعوضهما افضل مما سيجنيه القاتل من المقتول
بالظبط زي الحرامي الذي يستعجل رزقه فيسرقه ولو صبر لناله من طريق آخر غير الحرام
متشكر ليك جداً يا ام الكوكيكات الكميلة جداً اعتقد كده انت مبئتيش زعلانه

تحياتي

بيتنا القديم يقول...

تسنيم
*****
ازيك يا ارق من النسيم
كل اللي انا قولتهولك اكيد انت عرفاه بس لحظات الإحباط من الواقع تحتاج لمن يذكرنا بآيات الله وسننه المقضية في خلقه
حالك بالظبط مثل حال امير المؤمنيين عمر بن الخطاب لما توفي الحبيب صلي الله عليه وسلم وقد ذهل عمر الفاروق واستل سيفه وهدد من قال بموت الرسول الكريم لكن ابو بكر صديق الأمة تلي عليه "وما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل"...فهدأ عمر وتسائل بصدق بعد ان عاد اليه هدؤه وسكينته او قد نزلت هذه الآية؟!!!
بالنسبة لقابيل وهابيل فأنت هتلائيهم حواليك في كل مكان لازم يكون في قابيل عشان النار ولازم يكون في هابيل عشان الجنة وسيادتك اللي بتختاري الصف اللي هتقفي فيه

تحياتي

بيتنا القديم يقول...

خالد وليس بخالد
**************
أعلم انك مؤدب
أعلم انك محترم
لكن هذه اول مرة اعلم انك مجامل كبير

تحياتي

بيتنا القديم يقول...

محمد عبد الغفار
**************
ازاي يا عبده امال حضرتك بتعمل ايه

تحياتي

بيتنا القديم يقول...

أنيما
*****
منك لله يا فضحانا ومفرجه الناس علينا
المطبخ عندك علي اليمين ادخلي وافتحي التلاجه...هتلائي ورك غوريلا بالصلصة
صابح وزي الفل مزمزي فيه لحد ما اعملك
الغدا

تحياتي

غير معرف يقول...

هو اولا أكيد كل واحد هايوصف نفسه بأنه هابيل
يعني "طيب" ومش "شرير"1
ولكن المهم ان كل واحد ينظر لنفسه بواقعية
ويقيس أفعاله على مقياس الإسلام
وميزان النبي العدنان
فهو الميزان الصحيح للأعمال والأشخاص
وربنا ينجينا يا عم سمسم من كل "قابيل"1
وخاصة الكبار منهم
يا منجّي يارب

بدوي

بيتنا القديم يقول...

بدوي
****
قصدك مين يا بدوي يا بني افصح

تحياتي

Anima يقول...

أنا برده اللي فضحاك ولا انت اللي دايما عندك أكل بايت
اخسسسسسسسسس

بيتنا القديم يقول...

أنيما
*****
شكلك بنت مصرية صميم بس بتضحكي علينا وعامله نفسك من مراكش
محدش يقول كلمة أخسسسسسسسسسسسسسسسسسس
الا لما يكون مصري أراري
وبعدين تعالي هنا
هي الغوريلا اللي في التلاجة دي بايتة ولا مش طازة لا سمح الله...يا بنتي هو إحنا مش واكلين منها العام الماضي

تحياتي

smraa alnil يقول...

فكرتني بمسرحية محمد صبحي
يوم ما كان واخد قرار وقال
العيل رجع ... بلاش اكمل

للاسف انا مش كنت عارفة انك هتبطل
ولو كنت قريت البوست دة

كنت فجرت نفسي في مدونتك
فارجوك مش تعملها تاني

بالنسبة للبوست دة
انا عن نفسي مش بحب افلام الرعب عشان بتزرع جوايا خوف

فانا مش هختار اي حد منهم

كفاية اني اعيش من غير خوف الافلام
كفاية الخوف اللي جوايا

بيتنا القديم يقول...

سمراء النيل
**********
متشكر يا قمر علي فكرة تفجير نفسك دي
بس ياريت تؤلي قبلها علشان اجيب ازايز
برفان فاضيه اجمع فيها الورد والفل المتناثر منك بعد التفجير
أخبار عريس الهنا ايه...اللهم لا حسد
الخوف جوانا..والخير والشر بردو موجود
هو ده سر خلقنا ووجودنا في الوجود

تحياتي

ويجعلوعاااااااااااااااااااامر

غير معرف يقول...

الباشا

سمسم الشهير بحنفي
(:

شفت اميرة لما كتبت الكومنت ده....انا سخسخت من الضحك....جامدة جدا الشهير بحنفي دي
(:

بس سيبك....بجد الاسرة حلوة اوى اوى بيك يا سمسم....انا مش متخيل ان احنا نفترق ابدا....انا وانت واميرة وكوكو والمجهول والناس دي.....يمكن منهم ناس معرفهمش....يمكن كتير منهم ميعرفونيش....بس بحبهم

وبوست جامد...كالعادة

نفسي اعرف اطلع لك غلطة فى بوست يا راجل

بس على فكرة

قابيل وهابيل مش اسمائهم على الارجح والارجح ان دي اسرائيليات

اسمهم اية

واتل عليهم نبأ ابني ادم

وتصبح على خير

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

الصورة بتوجع قوي

الواحد لما بيقع بيقول
اخ

يا رب اصلح حالنا و حنن قلوبنا على بعض

جامد البوست ده

عدى يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سمسم بتقول ايه؟؟؟؟؟؟؟ وقد قال لنا المؤرخ العظيم ول ديورانت ان الحروب قد استغرقت من تاريخ الانسانية 1127 سنة
اما سنوات السلام فلم تزد على مائة وعشرين سنة
لوالكلام ده صحيح يبقى الدنيا كلها هوابيل
وبعدين السؤال غريب ايهما انت تقدر تجاوب انت على السؤال ده
لو ان هابيل هو الشاكر لانعم الله وقابيل هو الكافر بأنعم الله بس يقدر الواحد يحدد انه هابيل ولا قابيل
بس الانسان دايما فيه جزئين جزء من الارض وجزء من الروح جزء من الخير وجزء من الشر لكن فيه جزء غالب على جزء يعنى لو زاد الخير كان هابيل و لو زاد الشر يبقى قابيل واخيرا بلاش الاسئله بتاعة الجزيره دى نعم او لا
كده ولا ايييييييييييييييييه

~ Bato0ot ~ يقول...

gamila awy el postaya de
w 3ameeeqa awy .. y3ni bgd sa3at testghrab eh el zara3 el shar w el fetna fe alb qabeel l darget eno ye2tel akhoh!!
rabna kan 3ayez y3lmna 7agat kteer awy mn el 7asal da..

Anima يقول...

يابني ثلاثة بالله العظيم أنا مغربية بس مش من مراكش

هو المغرب عندكم يعني مراكش و بس؟

و بعدين على رأي سمرا الإعلام فاضحكم اتعلمنا منه شوية كلمات عجب

الديناصور ده طلعت ريحته كولوا انت أنا سديت نفسي

أميرة البلطجية يقول...

أمممممم
ايه الافكار العميقة دي؟؟
بعد ما قدحت زناد فكرى كذا مرة..قررت اني مش فاهمة انت قصدك ايه بظبط..
بس انا قررت اني مركزش اوي في قصدك وارد على قد فهمى انا
الحقيقة اه
طبيعتنا البشرية فيها من ده على ده
لكن الالتزام بكلام ربنا هو اللي بيهذب الشر اللي جوانا ويلجمه
مقدرش انكر اني ببقي قابيل ساعات
وبيبقي نفسي افترس اللي قدامي بكلمة تعلي ضغطه تلات تيام وله بحركة تطلع من نفوخه
وساعات بستجيب لنوازع الشر دي
(اول مرة في حياتي اقول نوازع الشر!!)
وساعات ضميرى بينقح عليا وبمسك نفسي
بس كل ما بفتكر ربنا بمسك نفسي اكتر
انت فكرتني بمثل صيني
من يبحث عن الانتقام عليه ان يحفر قبرين
(قبر اللي حينتقم منه وقبر نفسه)
موضوعك جايب معايا انتقام مش عارفة ليه
وعن كلا..بشكرك لأن ربط المعني ده بالبوست ده حيخليني افتكر البوست بعد كده في مواقف الغضب والغل
أممممم
طبعا الكلام ده ملوش علاقة بلي انا بعمله مع المتمردين في الممكلة..دول يستاهلوا اللي بيجرالهم
وعلى يدك يعني
هههههههه

غير معرف يقول...

كعادتك تعجبني كتاباتك
انا اعتقد انني الطيب وليس الشرير والدليل .. أني اعلق على هذا البوست

Amany يقول...

متشكرة اوى لمرورك عندى

واحب اقولك ان احنا بمنتهى الصراحة نتارجح بين الاتنين قابيل وهابيل

شوية خير وشوية شر هذه هى طبيعة النفس البشرية

يا مراكبي يقول...

أولا اشكرك على إضافتي عندك باشكل الجميل ده .. ده كتير عليا قوي

ثانيا أحييك على فكرة البوست ده .. بالفعل ربنا سبحانه وتعالى أعطانا كل شيء بحياد وإحنا اللي بنسيء الإستخدام

ودي برضة حكمة ربنا في خلقه .. وجود الخير والشر

وهو ده الإختبار

بيتنا القديم يقول...

أحمد اسلامست
**********
حمادة باشا

سيبك من ده كله وطمني عملت ايه مع

الضكتور؟!

تحياتي يا جميل

وتحيات اسماك البحر المتوسط

بيتنا القديم يقول...

كلابيزو
*******
القاعدة في الموضوع هي رابط الرحم التي

لا تنفك بسهولة

ويوم ما تنفك يكون الدم حقيقي بقا

ميه

وذاك هو الشاذ بعينه

تحياتي

بيتنا القديم يقول...

بركات
******
ما تلفش وتدور لخص انت مين فيهم؟!!

علي العموم انا عارف

بس مش هؤلك

تحياتي

بيتنا القديم يقول...

بطوط
****
منور يا جميل

كل سنة وانت طيبة

بالتأكيد اراد الله سبحانه ان يعلمنا

حاجات كتير من سرد هذه القصة

واولها الا نتبع خطوات الشيطان

والشيطان طبعاً ما بيؤلش للواحد مننا

اعمل كذة من اول مرة لكن يتدرج معه

في المعصية خطوة خطوة

تحياتي

بيتنا القديم يقول...

أنيما المغربية
*************
والله يا بنتي المغرب ما جبتش حاجه وحشة

كفاية ان من عندكم خرجت دولة المرابطين

وخرج ارباب الفقه المالكي

وخرجت انيما جعانة !!!

تحياتي

بيتنا القديم يقول...

مولاتي
*****
كلمات إدانة:مقدرش انكر اني ببقي قابيل ساعات
وبيبقي نفسي افترس اللي قدامي بكلمة تعلي ضغطه تلات تيام وله بحركة تطلع من نفوخه

كلمات توبة وتبرئة:وساعات ضميرى بينقح عليا وبمسك نفسي
بس كل ما بفتكر ربنا بمسك نفسي اكتر

كلمات بلطجة:طبعا الكلام ده ملوش علاقة بلي انا بعمله مع المتمردين في الممكلة..دول يستاهلوا اللي بيجرالهم
وعلى يدك يعني

مولاتي ده بيان ولا فضفضة في ساعة فضا

تحياتي

بيتنا القديم يقول...

صلاح عبد الصبور
**************
هكذا اعتقد قابيل حينما هم بقتل اخيه

انت ايه نظامك؟!!

تحياتي

بيتنا القديم يقول...

أماني
******
شرفتينا وآنستينا وبجد نورتينا

بخصوص التأرجح...مفيش مشكلة ان احنا

نقع ونقوم ونغلط ونصلح

المشكلة هي الأساس ايه في قلبك

يعني القاعدة والشاذ

لو كانت القاعدة هي الخير والشاذ هو

هفوة شر فنعم بها ...والا فالأمر يحتاج

الي مراجعة

تحياتي

بيتنا القديم يقول...

يا مراكبي
********
لا شكر علي واجب ثم انا حطك من الأول في

قلبي قبل ما احط اسمك علي مدونتي

الخير والشر

آدم وابليس

الجنة والنار

الإختيار مفتوح والباب علي مصراعيه

والعبرة بالخواتيم

تحياتي

غير معرف يقول...

الحمد لله يا سمسم
مية مية وكله تمام التمام

اصله خطب جديد وجالنا بعد مولد النبي فى ايده الدبلة وانا انتهزتها فرصة وجبت بوكية ورد انما اية-و ربنا ما اتعمل لى فى محل الورد ده اجمل منه ابدا- ودخلت بيه على الرجل واديتهوله وقلت له متزعلش منى انا طالب سخيف وبغلط كتير واحمق وانت برضة استاذنا وانت وانت وهو كمان طلع جنتل جدا وقال لى ولا يهمك وانسى وانا كمان نسيت والمهم تذاكر عشان عايز اداء كويس فى الامتحانات وكدة

وعادي يعني


بس سيبك انت....حتة بوكية ورد يا سمسم....والله لو كنت هاجيب حاجة لحبيبة او زوجة ما كنت هاعرف اجيب زيه اساسا....انا قلت للواد بتاع الورد خد شوية صور للبوكية ده عشان لو جيت لك تانى تبقى تعمل لى زيه....قال شوية كلام مجاملة بس انا عارف انه مبسوط من اللى عمله وعارف انه مش هيعرف يعملها تانى ابدا

ان شاء الله لو اتقابلنا قريبا هاحاول اجيب واحد اجمل منه لسهيلة
ربنا يخلى لك ويبارك فيها ويرزقك الذرية الصالحة

امين

وطبعا فيه بوكية تانى لناس تانية

بس ربنا يهديهم ويهدينا

lonely يقول...

كلا مك عن اعتياد الناس مناظر الدموالقتل وافلام الرعب شدنى جدا
لانى دائما بستغرب من ان حتى الاطفال بيستهويهم افلام الرعب اللى من النوعيه دى وبيشعروا بلذه غريبه فى مشاهدتها
اما بالنسبه لى فما زلت اكره بشده مشاهده حتى منظر خناقه بين اتنين ولو فى الشارع وبحس بمنتهى المراره من المشاهددى ولا احتملها
بوست رائع حقيقى

عدى يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا عم لا لف ولا دوران
انت ماجاوبتش عالسؤال انت تقدر تقول انت مين فيهم
وده كان كلامك
سأتكلم عن سمسم المتقلب..سمسم الذي أخطأ بحق كثيييييير من الناس...سمسم المحب لله والهارب في نفس الوقت منه..سمسم الذي يريد ان يعرف سمسم..يريد ان يعقد إتفاقية صلح مع الذات..مع النفس..مع الروح
انت دايما تنسى كده يا سمسم انك انت اللى قتلتهاههههههههه
انا سمسم مش حسب الله ياعم بركات هههههههههه
الموضوع ده انت مصعبوا علينا وعلى نفسك كلنا فينا الجزئين بس اى جزء يطغى على الآخر
وفى النهايه حديث الرسول محمد صلى الله عليه وسلم
كل ابن آدم خطاء وخير الخطائين التوابون
اوكما قال
كده ولا ايييييييييييييييييييييه

بيتنا القديم يقول...

عم أحمد
......
طب كده عنب قوي الف مبروك للضكتور

وعقبال يارب متشيل عيالوا كمان

شد حيلك في المذاكرة وخلي باللك من

نفسك

هتفتح الدوكانة إمتي؟!!

تحياتي

بيتنا القديم يقول...

لونلي
.....
انت صح انا بأيدك

فعلاً منظر الخنائات والمشاجرات مقزز جداً

ومقرف وهو احط وسيلة للتعبير عن عدم

الرضا بفعل الأخر وغالباً ما ينتهي في

الكراكون

اوعي تتخنقي مع حد !!!

تحياتي

بيتنا القديم يقول...

بركات
.....
وحياة ربنا متفكرني باللي فات يا عم

بركات

اخبارك ايه يا جميل؟!!

تحياتي

عدى يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سمسم الجميل حبيب قلبى
انا بخير يا احلى صاحب
انت عارف يا مسمسم انت انك دخلت قلبى من اول مره شفتك فيها من زماااااااان عند الواد الفاشل يمكن الذاكره عندك متجيبش المهم لباقتك واسلوبك شدونى ليك بشكل غريب انا صعب انى اتشد لحدبسرعه لازم اعرفه وافهمه وادرسه لكن الارواح اجناد مجنده ما تعارف منها ائتلف وان كان على ال(ن ن
ههههههههههه
فده لانى معاك مبعرفش آخد حق ولا باطل لأنى بحبك فى الله جدا
كنت اتمنى انكوا تكونوا معايا زمان او اكون معاكم انا
وخدتنا الدنيا والحياه وظروف لمعايش وزى ما تقول كده انى ما صدقت لقيتك شبطت فيك وده على فكره مش طبعى لأنى انف شويه وانت الوحيد الى شبطت تقريبا فيه هههههههه
المهم يا سمسم يا واش يا واش وشويه جد وشويه سمسم
كده ولا ايييييييييييه

غير معرف يقول...

عزيزى سمسم
ماشاء الله كل يوم تزداد تالقا
بوست جميل جدا .. خد دى عندك
دماء هابيل تمشى فى عروقنا
و دماء قابيل تسقط فى ماء النهر الذى يصب فى كل انهار الدنيا التى شربنا منها فدم القاتل و القتيل يلتقيان فى عروقنا ...
بصراحة تحفة .. ما شفتش تحليل بالجمال ده
ايهما انا ؟
شوف يا سيدى الفاضل بما ان كروزوماتى تحمل دماء هابيل فانا قاتلة مثله اتحين الفرصة الملائمة لاثبات جدارتى
و بما انى شربت من نهر به دماء قابيل فانا غلبانه افوض امرى الى الله و اتنظر من يقتلنى كالحمل الوديع و انا صابرة لاقول له روح منك لله

مين انا ... عايزه اعرف
تحياتى لك
و شكرا على اضافتى الجميلة بمدونتك
حوريه

بيتنا القديم يقول...

بركات
.....
بس كفاية عشان هعيط

خلص وشوف عاوز تستلف مني المره دي كام

تحياتي

بيتنا القديم يقول...

حورية
.....
اولاً نوازع الشر سهل نتغلب عليها

ودواعي الخير بمنتهي السهولة ممكن تنغرس

فينا

احنا بشر في حلبة مصارعة والفائز مننا

يستحق ان تسجد له الملائكة

ومن الآخر انت حورية يا جميل

تحياتي

هالة يقول...

"ان نجد دماء قابيل تسقط فى ماء النهر الذى يصب في كل انهار الدنيا التي شربنا منها
شربنا دم القتيل..
فدم القاتل والقتيل يلتقيان فى عروقنا
ولذلك نحن حريصون على إحياء هذه الجريمة او مشاهدتها في الواقع"
بالرغم من إعجابي بتحليلك وتصنيفك لكل منا إما في معسكر قابيل أو معسكر هابيل فإني أرى أن هذه العبارة قاسية جدا . ولكن موضوعك رائع أما بالنسبة لأيهما انتمي قابيل ام هابيل فلا اعتقد اني اعرف لأيهما انتمي. ولكن اعتقد اننا جميعا خليط من الاثنين بداخل كل منا قابيل وهابيل ولكن بنسب معينة وعندما تزيد نسبة احدهما علي الآخر يصبح إما قابيل أو هابيل

بيتنا القديم يقول...

هالة الدسوقي
............
والله يا هالة الموضوع محير بين نوازع

ارضية قريبة من الحالة الشيطانية

وبين انوار علوية قريبة من الحالة

الملائكية

وبين هذا وذاك ندور صعوداً وهبوطاً

تحياتي

ومرحباً بك في بيتنا القديم

عدى يقول...

السلام عليكم
احنا لازم كده نسيح لبعض وسط اللىيعرفنا واللى مايعرفناش
طايب ياعم انا هقول
مش تدفع اللى عليك الاول وبعد كده تبقى تسلفنى
ههههههههههههههه
كده ولاايييييييييييييييييييه
ايه وما يصعبش عليك بيكوههههههههه

بيتنا القديم يقول...

بيكو
****
اطلع بره مدونتي ومشفش وشك هنا تاني

تحياتي