آه يا بلد

الملل الثوري



دكتور باسم..أحترمك جداً.

النصاب خالد عبد الله

آخر كلام: المخارج المتاحة ومبادرة انتخابات رئاسة مبكرة

ثائر يشتكي المجلس العسكري إلى الله

لسه بشوف فيكي أمل...!

فاصل..!




نفكنا بقا من السياسة وحرق الدم والسكر والضغط...!
هدووووووووووووووووووووووووووووووء..
مش عاوز اسمع سلفي ولا علماني ولا فلووووووووووووووووووول..
يالا نشوف عظمة ربنا في خلقه...
بذمتكم حد يقدر يقف قدام إرادة هذه العظمة...
يارب نستغفرك لجهلنا بقدرتك...
ولغرورنا بقوتنا...
وكل سنة وانتم طيبين...!

فيلم العيد


وكل سنة وكلكم طيبين..!

الله يرحمك يا حسام


انتقل إلى رحمة الله تعالى الزميل الصحفى حسام تمام عن عمر يناهز 37 عاماً بعد صراع مع المرض والجنازة غدًا الخميس عقب صلاة الظهر من مسجد الفرج بشارع النوبى المهندس بالمندرة محافظة الإسكندرية.

lost


...لست أدري ما الذي كان يدور في عقل القذافي

في لحظاته الأخيرة

حينما زاغت عيناه

وأدركه الغرق بين أمواج الثوار

التي أحاطت به من كل جانب؟.

في هذه اللحظة بالذات

استغرقني المشهد

ولم أنتبه

إلا وأنا أردد أمام شاشة التلفاز

( قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ

تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء

وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء

وَتُعِزُّ مَن تَشَاء

وَتُذِلُّ مَن تَشَاء

بِيَدِكَ الْخَيْرُ

إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ).

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منقول.

جنازة أحد ضحايا الأنبا فلوباتير



عسكري مسكين من الشرطة العسكرية...
واقف في أمان الله فرحان زي ما كلنا فرحانيين بالثورة...
من قرية صغيرة جدا جدا في الحامول...
ابوه راجل كبير وامه ست مسنة واخوه الوحيد برضو مجند زييه...
كان واقف في الخدمة من الصبح يتفرج على مظاهرة المسيحيين...
مكنش عارف ان فلوباتير داسس سمه وغارس انيابه في صفوف المظاهرة...
وزي الحية ما بتلف على ضحيتها في لحظة الإفتراس...
تحولت المظاهرة الى كتيبة اعدام...
الآلاف بالرصاص والمطاوي والحجارة يلاحقون العساكر المساكين...
العساكر مذهولين...
معاهومش زخيرة حقيقية...
مافيش غير الرصاص الفشنك...
وليه زخيرة ...
ماهم أصلا من الشعب...
ولاده...
وولاد ولاده...
وعمرهم ما فكروا يخرجوا رصاصة على متظاهر من اول لحظة في الثورة...
لكن...
غيرهم فكر يضحي بيهم عشان يطلع على جثثهم لقمة المؤامرة...
غيرهم لم يفزعه منظر الحجر وهو بيتكسر فوق دماغ عسكري غلبان...
امه في البلد دبحت فرخة وسوتها وخبزت رغفين عيش عشان اما ييجي يتعشوا سوا...
لم يتأثر بمشهد عسكري ابن عشرين سنة بيجري خايف من اهله...
اللي عاوزين يقتلوه من غير ذنب...
فجأة حد يشنكله ويقع عالأرض...
يبص في عيونهم...
يلاقي عيون فلوباتير بتضحك...
نفس العيون اللي كانوا بيحكولوه عنها في 67
بس دي كانت نكسة...
ودي كمان نكسة...
ثواني والحجر ينزل على دماغه...
الدم يسأل الأرض الطيبة...
ليه انا بنقتل...
والحجر ينزل تاني...
والدم يصرخ...
يسأل القاتل اللي بيضحك...
بأي ذنب قتلت...؟!
يسأل فلوباتير اللي بيضحك...
بأي ذنب قتلت...؟!
يسأل(......) اللي بيضحك...
بأي ذنب قتلت...؟!

حديكو بالجزمة...!!



هي فين ريم ماجد بتاعة قنوات ساويرس..؟!
طب والحاجة مني الشاذلي جالها طرش..؟!
ورجالة البي بي سي والدبليو سي...؟!
هو ده مش تطرف برضو ولا إييييييييه؟!
يعني الشيخ "ابو يحي" متطرف والقسيس ده وطني وبيعبر عن رأيه..!
القسيس بيهدد المحافظ بالقتل الصريح...
وبيلعن سنسفيل ام المشير...
وبعدين كتر خيره والله...
بيخيرنا بصراحة شديدة...
يا اما الكنيسة تتبني يا اما حديكو بالجزمة...!!

سفالة ابراهيم عيسي

الصورة نشرها هيما على حسابه في الفيس بوك
إبراهيم عيسي حاجة بأربع رجلين...
رجل ماركسية ...
رجل يسارية...
رجل شيعية...
ورجل بيقلب بيها في الزبالة عشان يطلع أفكار...!!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تحديث: "هيما" بدأ شق طريقه بالهجوم على ثوابت الدين أيام مبارك ولي نعمته وسبب الخير اللي هو فيه وموضوع انه انسجن أيام المخلوع وتعفى عنه كان القصد منه ورنيش يلمع سمعة مبارك.

"هيما" كان فاهم الفولة صح وأجاد الرقص مع نظام مبارك مع انه "تختوخ" و"مفشول"، وهو ميكيافلي حتى النخاع وليس لديه ثوابت بالمرة ، مع النظام وضده ومع الثورة وربما تكشف الأيام القادمة وقوفه ضدها اذا ما اقتضت المصلحة ذلك.

وللعلم فإن "هيما" بدأ طريقه بشن حملة قذرة بمقاليه : أبو هريرة الإمام الغامض بجريدة الميدان 20/11/2001 و11/12/2001 ، وكال فيهما الاتهامات للصحابي الجليل دون هوادة أو مواربة وكأنه يتكلم عن موظف مثلاً بوزارة الري أو الصحة ، ثم أردف كتاباته عن الصحابة بمقال في جريدة الدستور في عدد الأربعاء بتاريخ 11/10/2006 عن الصحابي الجليل المغيرة بن شعبة والقصة بها من الغمز واللمز الكثير ، ولمن ظنوا به خيراً عاد بعد فترة توقف ليفاجئ الجميع بمقال في الصفحة الأولى بعنوان قميء مستهجن : (بزنسة أبى هريرة) بجريدته السابقة الدستور بتاريخ 22/6/2010 .

حد فاهم حاجة..؟!




الشاب المسيحي ده أكيد مش بيعبر عن كل مسيحيين البلد...
المسيحيين زي المسلمين لأنهم مصريين فيهم الوحش وفيهم الحلو...
بس بصراحة الوحش هو اللي مسيطر عليهم للأسف وبيحدد مسارهم...
ونزول الشاب الملتحي ده لغز محتاج تفسير ...
وتفسيره عند الكنيسة وأمن الدولة ( قال ايه الأمن الوطني هأووو) ...
الشاب بيقول انه تبع موقع" الحق والضلال" المسيحي...
وطبعا في الحالة دي احنا المصريين المسلمين الضلال ...
بالظبط زي رؤيتنا للمسيحيين انهم برضو ضلال وفي جهنم ...
بلاش بقا تماحيك واستعباط ولحس كتاف من كلا الطرفيين...
احنا اتفقنا نتعايش ولكم دينكم ولي دين صح...
طب ليه بقا نزول شاب زي كده ...
مسيحي وملتحي كمان ...
في وسط مسيرة اسلامية...
مين وراه وعاوز ايه...
ولا يمكن اللى خطط احداث السفارة الصهيونية مخطط لدي كمان...
على العموم الشاب ده يا اما شماس او كاهن وله دور محدد نازل ينفذه...
العلم عن الله ثم عند الكنيسة وبتوع الأمن الوطني...
هو ده بقا شعار "الله محبة" اللي شنودة خوتنا بيه...
طب الشاب ده طلع سليم وشباب المسيرة طلع متفهم للفخ ومحدش فكر يأذيه...
طب لو كان حصل العكس وشبع ضرب كان رد فعل الكنيسة ايه...
طب هو ليه اصلا نازل للمسيرة بالشكل ده...
بلاش دي...
لو كان واحد شيخ عملها واندس وسط مسيرة مسيحية كانت ايه النتيجة...
ويا تري الآخر كان حيسيبه من غير ما يظبطه...؟!
قلبي بيقولي انه مزؤء وانه احد صبيان الأنبا "فلوباتير الكذاب"...
واللي فاهم حاجة يفهمنا...!!

فين محلي..؟!

عودوا الى الميدان


من الصعب أن تحرض شعب على الثورة...

لكن من المستحيل أن تخمدها...

لقد هدأنا كما قال الشيخ الشعرواي ...

ولكن المفسدين لم يهدؤوا...

وظهر وجههم القبيح في تدبير أحداث السفارة ...

وما تلاها من قرارات لها رائحة المخلوع الكريهة...

لقد توهم البعض انه قضى على الشيطان...

حينما دخل مبارك القفص...

ولكن ظهر أن 30 عاما صنعت أكثر من شيطان...

ولذلك أيها الثوار عودوا إلي ميدانكم...

وافتحوا صدوركم للرصاص...

بل وللدبابات هذه المرة...

إن صداما حتميا تلوح بوادره...

لتكن مشيئة الله نافذة...

وليكن اتحادنا في جمعة المصير...

لا فرق بين إسلامي وغير إسلامي...

ولتكن جمعة إنقاذ الوطن...

إنقاذ دم الشهداء...

إنقاذ الثورة...

إنقاذ مصر...

بالحضن يا عصام..!

عصام شوقى ...
ضابط شرطة عادي جداً...
بس اللي عمله مش عادي...
عصام هو الشاهد الثامن فى قضية دبح الثوار...
عصام اتمارس عليه ضغوط وصلت الى حد التهديد ...
عصام وضع كفه على المصحف واقسم يقول الحق...
عصام شهد باللي شافه ضد مبارك والعادلي...
ولأن اللي بينزل علم الصهاينة بطل...
واللي بيقول الحق بطل...
عصام دخل سجل أبطال ثورة يناير...
وبعد نص ساعة كان في صفحة على "فيس بوك" ...
"كلنا عصام شوقي"...
فعلا كلنا عصام شوقي ولازم نكون كده...
عصام وقف بثبات قدام محكمة الأرض...
ولكنه تذكر وقوفه قدام محكمة السماء...
القاضي هنا المستشار أحمد رفعت...
لكن القاضي هناك هو الله سبحانه...
عصام مكنش يعرف انه شهادته رطبت أرضنا العطشانة للحق...
اهالي الشهدا هتفوا: "يا عصام يا عصام.. بشهادتك هنجيب إعدام"...
ودلؤتي مين أحق يمسك وزارة الداخلية...
شاب أمين زي الضابط عصام ولا ناس تانية...
أيه المانع نختاره وزيراً للداخلية...
ومؤهلاته إنه:
1-شاب طاهر غير ملوث...
2- نفض للتهديدات رغم ان فيها حياته...
3- رفض اغراءات دفاع مبارك...
4- انحاز لدم الشهداء...
5- قدم للمحكمة سي دي عليها لقطات قتل متعمد للثوار...
6-غيّر مسار قضية وطن...

الخاينين لأ..الأندال لأ..!


عمنا مصطفي بكري شعاره في الحياة والصحافة هو: أحلى من الشرف مفيييييييييييش..يا آه يا آه..!
واما البقرة الحلوب وقعت في ثورة يناير كان اول واحد واخد ديله في سنانه وناطط من أم السفينة..
طب فاكرين أما مصطفي بكري أمن الدولة أنعم عليه بتوصية من صفوت "الشريييييف" وخد ترخيص جريدة الأسبوع...
وده بعد اداء دور المشاغب والعميل المزدوج في تفتيت حزب الأحرار بتاع الله يرحمه مصطفي كامل مراد ...
بيفكرني مصطفي بكري بالواد النصاب بتاع موقعة الجمل رجب هلال حميدة اللي عامل في أمها شيخ ...
بس فين يروح حميدة في مصطفي بكري اللي جه من الصعيد حافي وأعاد تمثيل دور الفنان فريد شوقي في فيلم "الفتوة" بس على الطبيعة وبجدارة واقتدار طبعاً...
وبجد يستحق جايزة نوفل لأنه استحمل كام قفا من هرم السلطة وانت نازل كده على كام شلوت وكام تفة وشتيمة في سبيل الغاية اللي واضحة في الصورة دي...

عارفين مصطفي كان نفسه في ايه ...؟!
مصطفي كان نفسه ياخد لقب وزير اعلام ...!!
عشان كده مطاطي للطفل العجيب جمال مبارك مفنجر ثورة الإبداع...
وده طبعاً بعد اذن صفوت بيه الشرييييف...!
وكان بيناطح عمو عماد اديب على الوصول لهذا المنصب..
رغم انه مكنش محتاج فلوس...
لأنه كان متبني الخط القومي العروبي الثوري أبو رز بلبن ...!
يعني كان عمنا بشار النعجة يغرف من سورية ويديله...
والقذافي أبو توك توك يغرف من ليبيا ويديله ...
وهنروح بعيد ليه فاكرين قناة الساعة بتاعة ليبيا ...؟!
أهو القذافي كان مسلمها لبكري متشطبة
على المفتاح...
ده غير نفحات وتشهيلات وتسليكيات الأخوة في امن الدولة...
وكفاية تشجيعهم ونظرة الرضا من عيون العادلي...
بكرى اللي كان بيقف في مجلس الشعب مدافعا عن البقرة الحلوب قبل الثورة ويقول بالحرف:" ياجماعة انتو كده بتأذوا الريس...."..!
وكأن يعني الريس أطرش ومابيسمعش..!
وكأن شوية الجرابيع بتوع الوطني على شوية المستقلين مش بيسلموا الكراريس نهاية كل جلسة عشان يصححها سرور ويعرضها على عزمي وعزمي يعرضها على البقرة اللي نايمة في معلفة القصر..!
بكري اللي كان ولا يزال ماشي بمبدا "نافق عشان توصل" كانت الهدايا اياها مغرقاه ...
حتى انه وجد حرج في قبول بعضها احيانا عشان كانت ملهاش مكان ..!
وكان بيقبل بأي حاجة حتى انه مرة طلعوله العمال بثلاجتين من النوع الفخم بتاع الفلل والقصور ونزلوا بيهم عشان ملئيوش مكان ...!
بعد ده كله جاي بكري النهاردة على الفضائيات وعامل شريف وبيخلص تاره من اللي سقطوه في انتخابات مجلس الشعب قدام وزير الانتاج الحربي سيكو بيه مشعل...
ومش بس كده ده طلع كمان ثورجي قديم وزيه زي غيره ضرب كرنيه 25 يناير وحاطه على صدره...
ودلؤتي وبما انه أخذ شكل الشرفاء ونبرتهم وانجعص جعصتهم عمل فيلم كده خايب وجاب شوية ناس اتهمهم انهم من فلول النظام وعاوزين يقتلوه...!
طب ليه...؟!
وعشان ايه...؟!
طب متئتلتش ليه يا عم الثورجي من يوم 25 يناير لغاية دلؤتي...!
المهم الحاج جيفارا الشهير بمصطفي بكري اتهم واحدة كده اسمها جيهان سليمان وشخص يدعي محمد كمال من مجموعة سماها أولاد مبارك..!
زي كده ولاد ابو اسماعيل اللي كانوا عاوزين يقتلوا بوحة الصباح..!!
وصبح صبح يا عم الحاج...!
المهم العيال اعترفوا قدام النيابة بأن المخطط استهدف اقتحام منزل "تيفة" وضربه بزجاجات المولوتوف زي ما كان بيحصل في التحرير..!
وعلى رأي المثل اللي فاتوه مسلسل الثورة يألف حلقه ويتمرمغ في ترابه..!
المهم المخطط فيه أموال وفيه بلطجية ولزوم حبكة "ميولدي دراما" حشر عدد من رؤساء التحرير والإعلاميين معاه...
زي مجدي الجلاد وعادل حمودة ووائل الأبراشي وناس تانية ...!
الغريبة ان الجزء الثاني من فيلم الفتوة -اللي متعملش- كان المفروض المعلم أبو زيد بعد ما يخرج من السجن اللي دبسه فيه المعلم هريدي عمران بمساعدة المعلمة حُسنة والغزولي...
يستخدم طريقة مصطفي بكري البايخة اللي هي شوية بلاغات عبيطة للشرطة والنيابة لاصطناع بطولات و تزوير حقائق لخلق صورة ذهنية جديدة و نفى شبهة العمالة للبقرة الحلوب وجمال وعلاء والحاجة سوزي...
وبكده يخلص الفيلم بنهاية سعيدة ويستهبل مصطفي بكري المشاهدين السذج ويغسل سمعته الوسخة بشوية بلاغات وهمية ويكيف الجمهور اللي حيخرج في نهاية العرض يهتف:"لو المولتوف قصف رقبة تيفة..فالشعب كله تيفة..الشعب كله تيفة"...!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تحديث 10/9/2011:
1- التحقيق مع بكرى مستمر و هو يحاول خداع الاعلام بان البلاغات ضده حفظت .
2- قصر مصطفى بكرى به 40 غرفة و 140 تكييف و ثمنه اكثر من 22 مليون جنيه.
3- مصطفى بكرى تلقى اموالا من جهات مشبوهة و دول متعددة و لا يستطيع اثبات مصادر ثروته.

سيدي مبارك خرشم الله وجهه..!



مشكلة الشيخة "ماجدة" انها بتنام وتكسل تستغطى وتسيب الشباك مفتوح ومروحة السقف على آخرها وساعة الفجرية الهوا بيلفح لفح وبيتوغل وينتشر ..ويستمر..و يستمر.. ويستمر...!!

توك توك القذافي..!


ياما كان...!


دون كشوت نصر الله..!


صباحك موردن..!


صباحك موردن

بالخير يا عم نوح

يا مطنش ضميرك

وساكت عالجروح

صباحك موردن

بالخير يا عم نوح

* * *

يا ماشي بآلاطة

ونايم ع البلاطة

وتموت ف البساطة

وحياتك شحاتة

صباحك موردن

بالخير يا عم نوح

* * *

خريج صنايع

وباعولك مصانع

وبختك لسه ضايع

والهدمة خصخصوها

ورسوم طلوع الروح

صباحك موردن

بالخير يا عم نوح

* * *

ليه سادد ودانك

وساكت عللي هانك

ومتبت مكانك

وملجم لسانك

ومكتف حصانك

لا يجي ولا يروح

صباحك موردن

بالخير يا عم نوح

* * *

يا ساكن ما ساكن

ومقابرك أماكن

لسه الصبر ساكن

في صمتك ولكن

غضبك يفوح

صباحك موردن

بالخير يا عم نوح

* * *

نهارك كان حاله مايل

وليلك كان شايل مشايل

والهم كان كفه طايل

م الأرض للسطوح

صباحك موردن

بالخير يا عم نوح

* * *

أوعاك لسه خايف

من مخبر

طويل وهايف

أو ظابط مطول سوالف

يغميك بـ"غُماية"

ويكهربك مشبوح

صباحك موردن

بالخير يا عم نوح

* * *

فالح تعملي ثائر

وديك ويا البرابر

وتسب ف العساكر

ولما يعكشوك

تمثل انك مدبوح

صباحك موردن

بالخير يا عم نوح

* * *

خلاص عملنا ثورة

مابقاش تاريخنا عورة

لا انقلاب ولا مناورة

وصبح فرعون مشلوح

صباحك موردن

بالخير يا عم نوح

* * *

الفجرية وقفت طابور

ورا مينا وعبد الصبور

بلا ميا ولا حتى فطور

وقلت نعم للدستور

ويا عم بقالك دور

لا يمكن تعود طرطور

وتسكت ع المستور

بوثيقة فوق دستور

صباحك موردن

بالخير يا عم نوح

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

من وحي الانقلاب على الشعب..!

شيلى ايدك من مناخيرك..!

إهداء للمخلوع ...!

لغز اللي بيحصل في التحرير...!


المجلس يستجيب للذباب..!


كيف نسكت على الثورة المضادة التى تمت في ميدان التحرير ، وكيف قبلنا الالتفاف على نتائج الاستفتاء على الدستور وخضوع المجلس العسكري لمهزلة وثيقة المبادئ الحاكمة...

وما وزن وحجم "الذباب" المعتصم في ميدان التحرير الذين دسوا سُمهم بين طيات مطالب الثورة العادلة التى ننادي بها جميعا ومنها محاكمة قتلة الثوار...

وكيف يختار المجلس العسكري الدكتور أسامة الغزالي حرب للإشراف على الوثيقة المشبوهة ، والمعروف بتوجهه الليبرالي الأمريكي ، والذى تلطخت سمعته باعتباره كان من رجالة جمال مبارك وعضو بأمانة السياسات بالحزب الواطي (المنحل) ،وكيف يخضع الشعب كل الشعب لقلة ولو كانت تملك المصري اليوم والشروق واليوم السابع واون تي في والحياة ودريم ...

هل تريديون معرفة من هو الغزالي حرب وما هو حزبه؟!

اقرؤا نص استقالة شاهد من أهلها والتى تقدم بها الأستاذ خالد احمد محمد فياض يوم 20/6/2011 وهو يقول:" موقف الحزب من الدعوة المسماه "الدستور اولا" نراها لا تتفق بشكل جذري مع ما نؤمن به في حق الاغلبية في الحكم وان السيادة للشعب وحده ...الامر الذي اعتبره قمة الاستهتار براي الشعب وحكم الديمقراطية"..! (هناااااا).

وللتأكيد على ما يمثله د।أسامة على الإسلام والديمقراطية بعد 25 يناير وضعت لكم في التدوينة هذه الصورة المستهزئة من الإسلام والمسلمين والتى نشرها حزب الدكتورأسامة على صفحته الرسمية على الانترنت (هناااااا).

وعشان تعرفوا حجم المصيبة اللي انتم داخلين عليها امبارح الشيوعي رفعت السعيد زار شنودة في كاتدرائية العباسية والسعيد (الله لا يسعده دنيا وآخره) من ضمن فريق حرب بتاع الدستور أولاًَ، وتركزت مباحثات سعيد وشنودة على الغاء المادة التانية من الدستور او تعديلها ، والنص على ذلك ضمن وثيقة المبادئ الحاكمة...!

انا مش راح أهتف وأقول زي بتوع الكورة:" يا حااااااضري أرقص...!"

أنا بس حقول من قهرتي :"يا سااااااااااويرس أرقص....!"

أهم صفات العلماني ..!



(1) منافق:
مقطع صارخ للمهندس الدكتور عبد المنعم الشحات مبهر يفضح من كان يطبل لمبارك الآن يحارب الشريعة ورد مفحم للعلمانيين

(2) يكره الإسلام:
يا ريت بعد مشاهدة الفيديو ده يكون الرد عليهم زي ما عملنا مع ساويرس بمقاطعة جرايدهم

الشحات يمسخر ساويرس على الهوا..!


سلمية...!!




"نحن شعب إذا أشار إلينا أحدهم بالسبابة .... أشرنا له بالـ.............."..!!

والله الموفق...

من أجل كيلو كباب...!




المجلس العسكرى لديه القدرة على إنهاء الأزمة القائمة المتمثلة فى محاكمة مبارك ورجاله بإصداره قانونا للمحاكمات، ولن يكون قانونا استثنائيا بل سيكون مدنيا عاديا إلا أنه لا يريد أن يحاكم مبارك.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هذا الفيديو اعتبره ابلغ رد على سخافة وانتهازية منى الشاذلي في العاشرة مساءاً حلقة الأمس 16/7/2011

ماينفعش..!




أقترح ترشيح الفنان الكبير أحمد بدير لنيل جائزة الظباطة الذهبية من مهرجان الشحتفة الدولي عن دوره أثناء الثورة المصرية ..واللي يوافقني على كده يضم صوته لصوت ملايين المبدعين الذين منحوا الفنان بدير لقب:" أحسن شحتوف"...!

العار


مبروك تسريح الناقة...!


الحمد لله الذى بفضله طرد الجمل من مجلس الوزراء...

من أقوال عم الناقة:" كنت مرة في زيارة قداسته (شنودة).. وقد لا يصدق كثيرون أنني وأنا المسلم أجد راحة كثيرة عندما أجلس إليه، وأشكو إليه بعض همي، وأطلب منه الدعوات وأحس أن كلماته ودعواته تتسرب إلى قلبي في يسر عجيب.. !".

ومن قلة أدبه ايضا: "إن الله إذا حصل على 70% في استفتاء يحمد الله"!

وأترككم مع هذه السفالة:" أستطيع أن أقول لعبد الناصر: أنت ديكتاتور!

وأستطيع أن أقول للسادات: أنت ديكتاتور!

وأستطيع إن أقول لمبارك: أنت ديكتاتور!

ولكن لا أستطيع أن أقول لربنا: أنت ديكتاتور!".

وله في اعناقنا دعوة: اللهم احشر الناقة مع من أحب..آميييييييين..!

سؤال..!


في ظهيرة يوم التنحي ذهبت ومعي عدد قليل من الشباب الى الجهة الأخرى من ميدان التحرير، وتحديداً بالقرب من مبنى الإذاعة والتلفزيون عند مدخل كوبري قصر النيل، وللعلم فإن هذا المدخل شهد صمودا لا يقل بأي حال عن صمود الأبطال في جبهة المتحف المصري ليلة الأربعاء الدامي، المهم ذهبنا وكان الهدف هو الضغط على قوات الجيش وفتح الطريق أمام الحشود الغاضبة المتدفقة والمطالبة بوقف الكذب الإعلامي وإسقاط المخلوع ومحاكمة النظام.

تركنا الحشود امام الدبابات الوديعة وأفراد الجيش وفجأة وبلا مقدمات وجدنا أنفسنا نقود مسيرة نحو قصر العروبة الذى كان يتحصن فيه المخلوع قبل هروبه الى شرم الشيخ، كان هدفنا أن نقوي جبهة الثوار الذين حاصروا القصر منذ الليل بعد خطاب المخلوع الأخير، وفي الطريق الذى قطعناه سيرا على الأقدام وانضم إلينا مئات الناس كان ثمة سؤال يلح بقوة، وازداد إلحاحاً بعد أن وصلنا مشارف القصر بعد أذان المغرب بقليل وإعلان عمر سليمان تنحي المخلوع.

هل من مصلحة الثورة التى إنطلقت عفوية أن تستمر بذات العفوية وبلا مجلس ثوري حقيقي يتولي زمام الأمور حتى لا يختلط الحابل بالنابل، وهل نتصور أن تترك شياطين الإنس والجن في الداخل والخارج هذه الثورة أن تستمر بذات الوهج الذى بدأت به، وأن يجني الشعب الذى تلقى الرصاص في صدره ثمارها ،ومن ثم تنهض مصر قلب الأمة ، ويتدفق دم العروبة والإسلام عبر شرايين وأوردة القاهرة إلى باقي عواصم الجسد الواحد..؟!

حكاية سوزان..!



هذا الفيديو إهداء إلى المجلس العسكري والنائب العام

وذلك بعد تبرئة النصف الأول من مجرمي العهد البائد

وعلى رأسهم المدام حرم الحرامي الأكبر وفاروق حسني

بالرغم من تجريم العالم أجمع لهؤلاء المجرمين اللصوص

وفي انتظار تبرئة باقي الشركاء المجرمين

الموجودين في استراحة طره

أو حصولهم جميعاً على الجنسية الإسرائيلية

للعودة إلى اعتقال الشعب المصري

وحسبنا الله ونعم الوكيل

Game Over


الصـــــــــراخ على قدر الألـــــــــم..

واللى بيتجرح بشكة دبوس ..

مش زى اللى بينزل حـــافى ..

من على سِلـِــم طــــــويل ..

مليان بأمواس حلاقة وقطع زجاج ..

وفى آخر السلم برميل مليان كولونيا..

أكيد ساويرس هيعمل في نهايته

تشششششششششش..!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شكرا خاص للسادة الأفاضل الذين أوقفوا التعامل بشريحة موبينيل وللذين تقدموا باستقالاتهم من حزب "المصريون الأحرار" لوجود هذا الخنزير به كما نرجو من الأخوة الأفاضل مقاطعة فضائية ONTV و OTV وجريدة المصري اليوم وموقع مصراوي ليكون عبرة لغيره.

خيارة وقطمها ساويرس..!



أجمل حاجة قالها الشيخ: احنا بنقاطع ساويرس ولكن ليس معنى ذلك ان نقاطع بقية النصاري...!
شفتوا جمال الاسلام انه لا تزر وازرة وزر أخري...
ساويرس لازم يتمد على رجليه...
ومد الرجلين مع اللي زي ده هو مقاطعة جمييييييييييع شركاته...
ولو طلع وباس الإيدين والرجلين برضو حنقاطع...
عشان يعرف ان المصريين مسلمين ورجالة بجد...
وخلي الهزار ينفعك يا سوسو...!

ده اللي حصل الليلة دي..!



حد عنده تفسير مُقنع...؟!

جنازة شهيد السيارة الديبلوماسية


كبسولة عن العلمانية..!




توقفت عن متابعة برامج الـ ”توك توك” شو (والمصطلح ليس لي ولكني اقتبسته من كاتب مبدع) ، فلم أعد أشاهد عمرو ولا ومني ولا معتز ولا سيد ولا يسري ولا رحمي (محدش يسأل مين رحمي؟) كما توقفت عن قراءة الصحف الليبرالية التي تدعي الاستقلالية والحياد والمهنية كالمصري اليوم والشروق، واستمتعت بالحياة من وقتها، فعلاً استمتعت بالحياة، اصبحت استمع الي البي بي سي في السيارة وأعرف الأخبار فقط من مواقع اخبارية مهنية تعرض الخبر فقط بدون النفس العلماني الحارق… ولكن لأني لست قوي الإرادة بما يكفي فقد طالعت إحدي هذه الصحف، ووجدت العمل يجري علي قدم وساق لجميع التوقيعات للدستور أولاً، وبالتالي الديمقراطية ثانيا بل أخيراً، وهو أمر متوقع من النخبة التي ابتلينا بها…

في نفس الصحيفة وجدت الدعوات لجمعة الغضب الثانية والتي ستدعوا للدستور أولاً أيضاً، تذكرت ساعتها ما قرأته سابقاً عن السيد رجب طيب أردوجان عندما اشير له أن العلمانيون يشعرون بالخطر علي العلمانية في وجود شخص مثله في الحكم، فقال بطريقته المعتادة: نعم إنها في خطر، فالإسلام يتعارض مع العلمانية ووجودي خطر علي العلمانية. تلك هي الأزمة، هذه النخبة المدعاة لن تهدأ ولن تستقر حتي تتخلص من الخطر الداهم الذي يهدد وجودها وهو: الأسلاميون، لكن المشكلة الكبري وكما اشرنا كثيراً أن هذا يستدعي التخلص من الشعب نفسه، فالشعب المصري شعب متدين في معظمه والإسلام يسكن في جوارحه ويشكل ركن أساسي في شخصيته، لو كنت مكان هذه النخبة المدعاة لشعرت بأزمة حقيقية…

أنتم في خطر حقيقي فعلاً، الآن اتحدث مع بعض الشباب المنتمي للتيارات السلفية فأجده يعي الأمور السياسية بشكل مفاجئ ومدهش ويتحدث عن المرشحين وعن الديمقراطية، وعن المشاركة السياسية، ويناقشني في الدستور والمواد الفوق دستورية، ويشرح لي أهمية الإعلام، الآن هناك شباب من التيار السلفي يقرأ لنعوم تشوميسكي ويسمع لعزمي بشارة وينتقد نظرية المؤامرة ويؤمن بفكرة التدرج السياسي وقبول الآخر والتعايش السلمي معه، فعلاً انتم في خطر حقيقي، فقبل الثورة نفس هؤلاء الشباب كانوا لايهتمون ولايعرفون الكثير عن السياسة وكانوا يتحدثون كثيراً عن نظرية المؤامرة وعندما كنت أذهب للتصويت في الانتخابات قبل الثورة (رغم يأسي الكامل من نتائجها) كانوا ينظرون لي كشخص منفصل عن الواقع ويضيع وقته.

ماذا ستفعلون الآن يا أفراد نخبتنا المدعاة، أخشي أنكم تحلمون بأن يتم استفزاز هؤلاء المنتمون للتيار الإسلامي فيقوموا بأعمال عنف وتفجير، أو أن يعودوا الي الإنكفاء والتقوقع والعمل السري والانفصال عن المجتمع، أخشي ايضاً انكم تحلمون بأن يعود جهاز الأمن الوطني للتعامل معهم بشدة ويقبض عليهم ويلفق لهم القضاياً فيتم تشويه التيار كله، وتحصلون علي مقاعد مجلس الشعب والرئاسة بسهولة وتستمعوا بحكم شعبنا الرائع الطيب (الجاهل والغير مثقف كما تصفونه كذباً وبهتاناً بعد نتائج الاستفتاء)، هل تحبون هذا الوطن؟ والله الذي لاإله إلا هو لو خيرت بين تولي منصب في الحكم وبين مصلحة هذا الوطن وهذا الشعب لاخترت الوطن والشعب ومثلي معظم أبناء هذا الشعب الذي يحب وطنه ويخلص له، وستبقون أنتم وحدكم يانخبتنا المصطفاة المنتقاه الطبقة الوحيدة الواعية الفاهمة المدركة الناضجة المنظرة المرشدة المعلمة، ستبقون وحدكم تبحثون عن طريقة لتحكمونا بها، اياً كانت هذه الطريقة، تقولون لنا إن الديمقراطية هي المنقذة الوحيدة وعندما نشارككم فيها تقولون لنا أنها لاتصلح لأمثالكم، لقد تعبنا من السير خلفكم ثم التراجع معكم لذلك سألتقط انفاسي قليلاً وأجلس مع جموع الشعب الواعي هاتفاً بأعلي صوتي: “أيها السائرون فوق الثري… مالي أراكم “جبتم ورا”؟؟!!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

أ/ وسام الشاذلي