رجل اسمه..ابوتريكة

فاجأ النجم المصري محمد أبو تريكة جماهير وعشاق الكرة العربية والعالمية، عقب تسجيله هدفه الأول في مرمى السودان، في المباراة التي جمعت المنتخب المصري وشقيقه السوداني مساء السبت في كأس أفريقيا، بإحتفاله بهذا الهدف على طريقته الخاصة، حين رفع فانلته كاشفا عن عبارة " تعاطفاً مع غزة" في لفتة وطنية ورياضية منه تجاه الشعب الفلسطيني المحاصر في قطاع غزة.


لم يدهشني ان ارى الإنسان الخلوق ابو تريكة امير القلوب ان يرفع شعارة تعاطفا مع غزة حيث رفع من قبل شعار نحن فداك يا رسول الله صلى الله عليه وسلم وللإسف لقد نال بطاقة صفراء جراء هذا العمل الرائع ولكن فداك يا غزة الف بطاقة حمراء بلون الدم.

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم "مثل المسلمين فى توادهم وتراحمهم كمثل الجسد الواحد اذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الاعضاء بالحمى والسهر" ابو تريكة ايقيظتنا وابكيتنا واسعدتنا ولا يشعر بآلام الآخرين الا انسان حقيقى.

13 عبرني:

appy يقول...

والله فعلا راجل وانا كمان بحبه جدا على الرغم ان جالى زهمير وافتكرت ان الماتش هيكون الاحد اعمل ايه بس فى الحول اللى فى عينى بس زعلت علشان الانذار يالا مش مشكله بقى جت على خير

لماضة يقول...

الله عليك يا سمسم
فعلا راجل ابو تريكه
مثال جميل لرياضى ومسلم ومصري
ياريت كله يتعلم منه

بيتنا القديم يقول...

لماضة
....
ربنا يخليك يا دكتورة..

فعلاً انا جسمي كله قشعر لما شوفت الشاب ده البطل وهو بيسخر اللعبة وينقلها من مجرد لعبة وهتاف محدود ومغلق الي منبر لعرض القضية علي ملايين المشاهدين هذا عندي افضل من الف خطبة وعظية ودرس يحكي قصة غزة..هذا برأيي تفاعل حي..!!
(:
شكراً لك
وتعليقك في الجون
وتكسبي معانا رحلة لغزة
شدي حيلك كلنا لها
(:
دمت بخير

MiraMar يقول...

وجون وجون وجووووووووووووووووون
لم يكن الهدف مجرد كره مزقت شباك السودان الشقيق
ولكن كانت تبعات الهدف مزيد من الأهداف التي مزقت القلوب
جووووووووون بألف خطبه
اللهم أعز الاسلام والمسلمين
وعلى فكره وجب التنويه
والتذكير
بأن أضعف الايمان في الوقت الحالي

التبرع لصالح المسلمين في فلسطين
اتحاد الأطباء العرب _بنقابة الأطباء دار الحكمه
2 ش القصر العيني
القاهرة
الدعااااااااااااااااااااااء لاخوانا في فلسطين
ربنا يبارك فيك وفي أبو تريكه

وكتر من أمثالكم
مع انك ملعبتش في الماتش:)بس يالله مش خساره فيك
دعواتك يا اسامه
:)

بيتنا القديم يقول...

appy
....
بداية انا مستغرب ان تعليقك جه متأخر ومع ذلك لم يكن احد معلق سوي لماضة..لكن حصل خير..جوجل غاوي يزعل الناس من بعضها..بعتذرلك نيابة عن جوجل..!!
(:
خلي بالك من ماتشات ابوتريكة بعد كده عشان ده بقا نجم المفاجآت..مش بعيد بعد كده نشوفوا في تسجيل مصور وهو رايح يأسر شاليط تاني من القدس
وهو علي رأي المثل زيادة الـ"شاليط" شلاليط..!!
(:
دمت بخير
(:
اكرر اعتذار تأخير الرد..وكله من جوجل
(:

بيتنا القديم يقول...

MiraMar
........
يا خبر قيس بن عمي عندنا..آ..قصدي دكتورة ميرا عندنا..يا مرحباً يا مرحباً
والله يا شيخة لما افتقدتك ومعترتلكيش علي اثر في العالم الافتراضي..قلت اكيد خطفت رجليها ناحية غزة عشان تغز جندي صهيوني ولا حاجة..!!
(:
بيني وبينك كده ومحدش سماعنا كنت فين ليلة تفجير السور..علي العموم كلنا شفنا قناة الجزيرة..وكلنا شبهنا علي حد ملثم كده..لابس بالطو ابيض..!!
(:
ان شاء الله حملة التبرعات كلنا نمشي فيها ونعرف الناس بيها..!!
وقفنا مع غزة..هو وقفنا مع نفسنا..!
(:
دمت بخير
ابوتريكة بيمسي عليك..!!
وجون وجون وجون..!!

مدرس مطحون!! يقول...

أنا كنت فاكر الإنذار عشان قلع الفانلة حسب القانون الجديد، بس اكتشفت ان الإنذار مش بسبب خلع الفانلة، لأنه لم يخلعها كليًا، بل رفعها ليظهر عبارات التضامن مع أهلنا في غزة، فقد اعتبروا ذلك شعار سياسي يبعد الرياضة عن روحها التي تبغي التقريب بين الشعوب ورفض التعصب لعرق أو دين أو.....، ونسي هؤلاء الأفاعي أن مشكلة غزة ليست مشكلة سياسية فحسب، بل هي بالدرجة الأولى قضية إنسانية، فالحصار والتجويع وقتل المدنيين، شيء تمجه النفوس بغض النظر عن الاعتبارات السياسية أو الدينية أو خلافه، لكن الكفر ملة واحدة، وشعارات الانسانية و حقوق الإنسان، تقع وتنسى عن قصد أو غير قصد عندما تتعلق بالمسلمين.....

cast2way يقول...

البلوج بتاعك رائع يا سمسم

شكلك بقيت جامد يا عسل

ربنا يباركلك انت وابو تريكة فى يوم واحد


وحشنى جداااااااااً يا سمسم

والسلام

بيتنا القديم يقول...

مدرس مطحون!!
.............
أخي مطحون بارك الله في قلمك..!!

الحق في كل ما ذهبت اليه..!!

اوافقك الرأي..!!

(:

دمت بخير

بيتنا القديم يقول...

cast2way
.........
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه..!!
وحشتنييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي..!!
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااض
فينك يا بني؟!
ايه الكمون السنوي ده..يااااااااااه
من عشررررررررررررررررررررررين سنة من ساعة ماهربنا من النفق اللي حفروه حسن الهلالي الشهير بأنور وجدي في سجن المغول..يااااااااااااااااه
بجد فينك..!!
لازم نتقابل ياض
اتصل عليا ضروري رقم موبايلي هوهو..مش صوت كلب ده..قصدي..يعني هو هواه..ماشي..!!
(:
دمت بخير

أنا إنسان يقول...

حملة...أخلاقنا...إسلامنا

إيمانا منا بأن حال العالم ...لم ولن ينصلح... إلا بالاسلام
وإيمانا منا بأن اسلامنا...لم ولن ينصلح ...إلا باأخلاق
اتفقنا...أو وفق الله بيننا ...لتكوين أول حملة للأخلاق...لتحقيقها...والسمو بها...والعمل بها بإذن الله

..............

من نحن
مجموعة من الشباب ...أهمهم حال أمتنا...وعروبتنا...وأوطاننا
فوفق الله بينناعلى الإجتماع على هذه الحملة...ولنطلقها حتى تصل إلى عنان السماء...علها تشفع لنا يوم القيامة
وبإذن الله ... سوف نعلن في البوست القادم عن المدونات والمواقع التي تدعم هذه الحملة
ومن أراد المشاركة...فعليه أن يكتب اسم مدونته أو موقعه...أو حتي إيميله في خانة التعليق...وسنتابعكم بالصور والمقالات القادمة بإذن الله
والله تعالى هو ولي ذلك ومولاه
.............................
مجموعة أخلاقنا البريدية
وقد تم بحمد الله إنشاء مجموعة أخلاقنا إسلامنا البريدية على
yahoo groups
وسننشر بها ان شاء الله ما يتم انزاله من مقالات وفعاليات الحملة
وللاشتراك في الحملة...اضغط على الرابط التالي
http://groups.yahoo.com/group/akhlakona/
أو
مدونة أنا إنسان
http://ana-insan.blogspot.com/
...........................
وقد تم نشر أول مقالة عن الخلق الأول

بيتنا القديم يقول...

أنا إنسان
..........
انا معاكم يا فندم ومتطوع..!!
وربنا يصلح اخلاقنا جميعاً..!!
دمت بخير
(:

break يقول...

بجد بجد انا حبيت الراجل ده
مع انى مليش فى الكورة
بس ياريتنى شفت الماتش
:)